یک کیلو گوشت مرغ، چند؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی ایران: ایران دهمین تولیدکننده بزرگ موادمعدنی دنیاست خرید کدام نوع طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان: نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امیدبخشی به بخش خصوصی در ایران است فروشندگان پرقدرت در صحنه بورس امروز ظاهر شدند + عکس (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) محکومیت هزار میلیارد ریالی برای عرضه خارج‌ازشبکه گندم در خراسان‌رضوی واردات ۱.۸ میلیارد دلار طلا برای رفع تعهد ارزی در سال گذشته اولویت اختصاص ارز به صنایع داخلی اعلام شد ریزش قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه جلسات اتاق بازرگانی ایران در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار تکلیف جدی دولت به وزرا؛ نرخ رشد اقتصادی هر دستگاه در سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری شد ایران‌خودرو قیمت جدید هایما S۷ را اعلام کرد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار ارزان شد، کالا نه | شهرآرا علت کاهش‌نیافتن قیمت اقلام را پس از فروکش‌کردن تلاطم‌های ارزی بررسی می‌کند نبود کارگر ماهر دلیل افزایش حوادث ناشی از کار کاهش قیمت دلار حباب سکه را کوچک کرد + جدول (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارِ «طرح ساماندهی کارکنان» قبل پایان کار مجلس یازدهم تمام شود رهن و اجاره در منطقه الهیه مشهد چقدر است؟ + جدول (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون امور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: پیشنهادی برای افزایش حق مسکن کارگران نداریم کالابرگ الکترونیک یک ماه زودتر از یارانه نقدی شارژ می‌شود آخرین تغییرات درباره زمان واریز یارانه معیشتی (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کاهش دام مولد موجب گرانی گوشت شده است | قیمت دام زنده باید کیلویی ۲۷۰ تا ۲۸۰ هزار تومان باشد ولی باید ۲۳۰ هزار تومان بفروشیم

  • کد خبر: ۲۰۵۳۵۰
  • ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
کاهش دام مولد موجب گرانی گوشت شده است | قیمت دام زنده باید کیلویی ۲۷۰ تا ۲۸۰ هزار تومان باشد ولی باید ۲۳۰ هزار تومان بفروشیم
شهرآرا دلایل گرانی دام و گوشت قرمز در ماه‌های اخیر را در گفتگو با دامداران و مدیران استانی بررسی می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز گزارش تورم آذرماه مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم نقطه‌ای گوشت قرمز و گوشت ماکیان به بیش از ۹۰ درصد رسیده است. نرخ تورم نقطه‌ای گوشت قرمز و گوشت ماکیان در آذرماه در حالی به ۹۶.۷ درصد رسید که در مهر ماه این عدد ۸۲ و در آبان ۸۲.۴ درصد بود.

اوج گرفتن تورم نقطه‌ای این گروه در ماه‌های اخیر نه فقط در آمار و ارقام، بلکه به‌طور ملموس در سبد خانوار و ناتوانی مردم در خرید نیز درک‌شدنی است. اگر چه این افزایش زاییده علت و معلول‌هایی است، اما به نظر می‌رسد همه آنچه به عنوان چالش‌های جدی در این حوزه مطرح است از مثلث دامداران، مردم و دولت خارج نیست.

دامدارانی که برای تأمین هزینه دام‌هایشان با چالش‌های جدی روبه‌رو هستند، مردم که به دلیل افزایش قیمت‌ها و تورم‌های متعدد در سبد خوراکی خانوار قادر به تأمین نرخ رو به افزایش این گروه از خوراکی‌ها نیستند و دولت که اگر با حمایت‌های جدی اقتصادی به کمک دامداران نیاید، با چالش‌های جدی‌تری روبه‌رو خواهد شد که رکورد احتمالی تورم در قیمت گوشت قرمز و گوشت ماکیان در اسفندماه، ممکن است فقط یکی از پیامد‌های آن باشد.

به‌تازگی مهدی سروی، کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی، در برنامه فرامتن گفته است که میانگین مصرف گوشت خانواده‌ها در کشور هشت کیلوگرم و در سه‌دهک کم‌درآمد جامعه دوکیلوگرم در سالاست. احتمالا اکنون هم به زیر دوکیلوگرم رسیده، در حالی که استاندارد‌های جهانی دوازده کیلوگرم است.

کاهش دام مولد دلیل افزایش قیمت‌ها

«افزایش قیمت دام تحت‌تأثیر کاهش درخور توجه دام مولد در دو یا سه سال گذشته است.» مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا با بیان این نکته، خشک‌سالی در سال‌های اخیر را از دلایل درخور توجه کاهش دام مولدمی‌داند و می‌گوید: وقتی خشک‌سالی اتفاق می‌افتد مراتعی نیست که دامدار، دام سبک را برای پرورش به آنجا ببرد و ناچار است فقط به نهاده‌های دامی رو بیاورد. به همین دلیل وقتی هزینه‌ها زیاد می‌شود دامدار ناچار می‌شود بره‌ای را که نارس است یا دام مولد را بفروشد تا بتواند بخشی از هزینه‌هایش را تأمین کند. دامدارانی را سراغ دارم که در شهریور یا مهر ۱۴۰۱ دام‌هایشان را با قیمت ناچیز همان زمان با چک هجده‌ماهه فروختند.

مجید مهدوی با اشاره به اینکه درآمد دامدار از محل پرورش بره‌هایش است، بیان می‌کند: این اتفاقات سبب شد که تعداد دام مولد دامدار به شدت کاهش یابد. کاهش جمعیت دام مولد منجر به این شد که دام‌های پرورش‌یافته کاهش یابند، در نتیجه عرضه دام در بازار کاهش یافت و در مقابلِ تقاضای زیادی که در بازار وجود دارد و ناهمخوانی عرضه و تقاضا منجر به افزایش قیمت دام شد.

وی ادامه می‌دهد: این موضوع از خرداد سال ۱۴۰۱ عمیق‌تر شد زمانی که قیمت نهاده‌های دامی حدود شش برابر شد، ولی قیمت دام افزایش پیدا نکرد. زیان انباشته دامدار بیشتر شد واکنون ما با کاهش چشمگیر جمعیت وام مولد روبه‌رو هستیم. بره‌های پروار کم است و دامی که به بازار عرضه می‌شود برای تأمین گوشت مورد نیاز کافی نیست و شاهد تورم قیمت‌ها هستیم.

احیای جمعیت دامی، تنها راه نجات

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان رضوی حمایت جدی از دامداران توسط دولت از طریق در اختیار گذاشتن نهاده‌ها با باز پرداخت مدت‌دار را یکی از راهکار‌های کمک‌کننده می‌داند و بیان می‌کند: باید به دامدار کمک کنیم که دام‌هایش را حفظ کند و در بازه زمانی دو یا سه سال بتوانیم جمعیت دامی را احیا کنیم و به فضایی برگردیم که جمعیت دامی پاسخگوی تقاضا باشد.

مهدوی با بیان اینکه در حال حاضر هزینه تمام‌شده تولید هر کیلو دام زنده با محاسباتی که انجام داده‌ایم و با لحاظ کردن ۱۷ درصد سود، با قیمت ۲۳۵ تا ۲۴۰ هزار تومان منطقی است، می‌گوید: مسئله‌ای که وجود دارد بعضی وقت‌ها در محاسبه قیمت تمام شده صرفا دام پرورش‌یافته را در نظر می‌گیریم، در صورتی که باید هزینه‌های تولید را هم در نظر بگیریم.

حمایت از دامدار

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر نهاده مدت‌دار می‌دهند، اما دامدار یا تشکل و اتحادیه باید ضمانت‌نامه مدت‌دار بدهد. این موضوع هزینه زیادی را به دامدار تحمیل می‌کند. دامدار ۲۰ درصد مبلغ ضمانت‌نامه را باید در بانک بلوکه کند و ممکن است برای حجم بالاتر نهاده نیاز باشد سند مسکونی وثیقه بگذارد.

اما می‌تواند با چک یا سفته قرارداد دام امانی را پشتیبان دام اجرا کند به این معنی که تشکل، نهاده را تأمین کند و باتوجه‌به پرورش دام‌ها نهاده را بدهد و درنهایت دامدار ۴۰ درصد وزن نهایی زنده بره‌ها گوشت تحویل بدهد. درواقع هر اقدامی که به احیای جمعیت دامی کمک کند، سازنده است تا در نهایت به کاهش قیمت‌ها منجر شود.

دخل و خرجی که با هم نمی‌خواند

محمدرضا وفابخش هم یکی از دامداران خراسان رضوی است، در گفتگو با شهرآرا می‌گوید: هزار رأس دام داشتم و به‌دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه‌ها ناچار شدم که پانصد رأس را به دم تیغ بسپارم. او درباره افزایش هزینه‌های پرورش دام می‌گوید: دخل‌وخرج ما دیگر با هم نمی‌خواند. اگر شرایط به همین سختی حال حاضر باشد، ممکن است پانصد رأس دیگر را روانه کشتارگاه کنم. وقتی همه سرمایه را صرف می‌کنیم و توان پرداخت وام را هم نداریم، چطور باید ادامه بدهیم؟

این دامدار ادامه می‌دهد: دولت قیمتی که برای دام گذاشته منطقی نیست. یک‌سال پیش هم کاری کردند که همه دامدار‌ها مجبور شدند دام مولد را کشتار کنند. الان هم کاری می‌کنند که دام و دامدار به تاریخ بپیوندد. وقتی از جیب ضرر می‌دهیم تا می‌خواهیم ضرر را جبران کنیم فشار می‌آورند که دام را کیلویی ۲۳۰ هزار تومان بفروشید.

وی درباره مشکلات جدی که پیش روی دامداران است، می‌افزاید: قیمت هر کیلو دام زنده باید ۲۷۰ تا ۲۸۰ هزار تومان باشد، غیر از این برای تولیدکننده توجیه ندارد. با شرایط فعلی اگر پیش برویم سال دیگر کیلویی ۳۵۰ هزار تومان هم بیشتر خواهد بود. ولی آن‌زمان به درد من دامدار نمی‌خورد، بلکه باز هم به نفع دلال‌هاست که از آن شرایط سوءاستفاده می‌کنند.

کاهش کشتار دام نسبت به سال قبل

مقایسه آماری میزان کشتار دام سبک و سنگین نسبت به سال قبل نشان می‌دهد که در خراسان رضوی با کاهش روبه‌رو بوده‌ایم. کاهشی که می‌تواند تا حد زیادی نشان‌دهنده دلیل افزایش قیمت دام و گوشت قرمز در بازار باشد.

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی درباره میزان کشتار دام سبک (گوسفند و بز) و دام سنگین (گاو و گوساله) در امسال و مقایسه با آن با سال گذشته می‌گوید: در نه‌ماهه امسال تعداد کشتار گوسفند و بز ۲۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر بوده است و میزان گوشت حاصل از کشتار دام سبک در کشتارگاه‌های استان ۸.۵ درصد کاهش داشته است.

تعداد دام سنگین کشتار شده در کشتارگاه‌های استان در نه‌ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد و میزان گوشت حاصل از کشتار ۱۵ درصد کاهش داشته است. احمد داوطلب درباره میزان گوشت حاصل از کشتار دام سبک و سنگین در کشتارگاه‌های دام استان، می‌افزاید: در مجموع این میزان نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد کاهش داشته است.

وی همچنین به آمار میزان خروج و ورود دام سبک و سنگین استان می‌پردازد و بیان می‌کند: خروج دام سبک از استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۹ درصد کمتر شده است، اما ورود دام سبک به استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد افزایش یافته است. خروج دام سنگین نیز از استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۱ درصد کمتر شده است و ورود دام سنگین به استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد افزایش یافته است.

کاهش تولید گوشت قرمز

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی مجموع میزان گوشت قرمز تولیدی استان در نه‌ماهه امسال را با احتساب دام خروجی ۵۷۰۰۰ تن اعلام می‌کند و می‌افزاید: این میزان ۲۶ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است. درمدت مشابه سال قبل میزان تولید گوشت قرمز استان ۷۷۰۰۰ تن بوده است. وی ادامه می‌دهد: میزان گوشت استحصالی در کشتارگاه‌های استان حاصل از کشتار دام در امسال ۵۰۱۱۵ تن بوده است که نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد کمتر است. در مدت مشابه سال قبل میزان تولید گوشت قرمز با احتساب خروج از استان ۵۶۳۶۹ تن بوده است.

توزیع بیش از ۶ تن گوشت گرم گوساله در فروشگاه‌های شهرما

مدیرعامل سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد از توزیع بیش از شش‌تن گوشت گرم به‌صورت عرضه مستقیم در فروشگاه‌های شهرما خبر داد. به گزارش روابط عمومی سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد، حسن کلیدری از عرضه گوشت گرم گوساله در یازده فروشگاه منتخب شهرما خبر داد.

وی افزود: به منظور خدمت‌رسانی هر چه بهتر به شهروندان و کنترل قیمت در سطح شهر، همه روزه در یازده فروشگاه شهرما گوشت گرم گوساله به قیمت ۳۷۰ هزار تومان عرضه خواهد شد.

وی ادامه داد: در فروشگاه‌های منتخب واقع در خیابان ابوذر، طبرسی شمالی، جهان‌آرا، عبدالمطلب، نیایش، شهید گمنام، میرزاکوچک خان، توس، مهرآباد، صدف و وحدت ۲۱، گوشت گرم توزیع می‌شود. کلیدری با اشاره به اجرای طرح عرضه مستقیم در فروشگاه‌های شهرما اعلام کرد: با توجه به پراکنش فروشگاه‌های شهرما در سطح شهر و تأمین محصولات از تولید به مصرف، از تاریخ ۱۹ دی در فروشگاه‌های شهرما گوشت گرم گوساله توزیع خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->